Friday, March 16, 2012

Kecil vs Besar

Bismillah Walhamdulillah.. Assalamu'alaikum.. Alhamdulillah dan Syukur kepada Allah kerana masih mengurniakan kita nikmat Iman & Islam, jua nikmat kesihatan dan masa lapang. Mudah-mudahan kita menjadi hambaNYA yang sentiasa bersyukur.. Amiin.. ^___^  Salam & Selawat buat Rasulullah yang sentiasa dirindui. Salam hormat untuk semua pengunjung blog yang terus setia menjejakkan ziarah di sini. Jazakumullahu khairan jaza'.. =)
Syukur hanya kepada Allah, Tuhan Sekalian Alam. Yang mentadbir seluruh kehidupan makhlukNYA.
Jika dihitung, terlalu banyak kebaikan yang Allah kurniakan kepada kita. Musibah dan ujian yang menimpa pula segalanya atas izin dariNYA. Tiada satu makhluk pun yang mampu memudharatkan kita melainkan dengan izin Allah.
Kecil vs Besar
Dalam mengharungi kehidupan seharian, kita pasti berhadapan dengan pelbagai ragam dari manusia sekeliling kita. Ada ke manusia yang mampu hidup sorang2 ye? :) Sebagai pengguna jalan raya, kita perlu akur bahawa kita terpaksa juga berhadapan dengan semua orang dari pelbagai kefahaman, latar belakang keluarga, pendidikan dan juga tahap penghayatan terhadap agama.
Saya ingin kongsikan sedikit pengalaman saya sebagai penunggang motosikal tegar (adakah istilah ini wujud ye?). Sebagai muslimah, saya tidak merasakan ia adalah satu halangan atau kekangan untuk sama-sama bergerak dan bertebaran di bumi Allah selagi mana syariat masih dipertahankan. Bermotosikal, tetapi masih boleh menjaga adab & akhlak di jalan raya.
Motosikal itu KECIL jika dibandingkan dengan kereta Camry yang lebih BESAR.
Kecil atau besar saiz kenderaan yang kita tumpangi, bukanlah bererti kita boleh berbuat sesuka hati dan menolak segala adab dan nilai murni.
Adalah lebih baik kita sentiasa merendahkan hati dan saling menjaga akhlak kerana kita sama-sama berkongsi kebaikan untuk memperoleh kebaikan juga.
 Tolonglah berakhlak..
"Allah.. kenapa pak cik ni himpit motosikal kita ni. Sampai dah bergesel kaki dengan body Hiluxnya."
"Ya Allah.. Encik ni masuk lorong sesedap rasa dia je ye.."
"Pak Cik..... Tolonglah bagi signal dulu boh! Saya tak jumpa dengan orang tua saya lagi ni.."
"Ya Allah.. Abang ni pakat main potong sebelah kiri.. Dah tu kita yang bawak moto ni nak masuk celah lorong mane?.."
Itulah antara situasi yang membuatkan saya sentiasa termuhasabah. Termuhasabah dengan adab dan akhlak pengguna jalan raya yang sama anutan agamanya dengan saya. Lagi menyedihkan apabila mereka berpakaian seperti saya & juga ikhwan saya yang lain. Islam hanya pada pakaian sahajakah?
Saya pernah memandu kenderaan-kenderaan yang lebih besar daripada sebuah motosikal. Kereta Viva, Vios, Kancil, Honda yang entah apa namanya. Saya juga pernah menjadi penumpang kepada kenderaan yang lebih mewah dan besar kosnya seperti Mercedes-Benz, Alphard, Estima.. Akan tetapi syukur kerana mereka masih istiqamah menjaga adab dan berakhlak sepanjang perjalanan. Terima kasih kerana masih tidak mengkhianati kepercayaan saya.
Kita bersaudara
Walau siapa pun kita, marhaen biasa mahupun keturunan diRaja, kita tetap hamba Allah Yang Maha Esa. Kita mungkin lebih berkemampuan untuk memiliki kenderaan yang baik, akan tetapi tanpa sedetik pun kita melupakan insan yang masih belum berkemampuan. Rendahkan hati untuk sama--sama berkongsi. Kecil atau besar kenderaan yang telah diizinkan oleh Allah untuk kita naiki, bersyukur dan berakhlaklah kerana suatu hati nanti mungkin kita akan teruji. Teruji dengan musibah yang pernah kita lakukan terhadap orang lain yang tanpa kita menyedarinya.
Pesanan saya, berhati-hatilah di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang. Fikirkanlah tentang masa depan Islam dan perjuangan andai kita masih mementingkan diri sendiri tanpa mempedulikan keselamatan dan ketenangan individu lain.
"Islam itu indah. Usah kita kotorinya dengan akhlak mazmumah!"
Selamat menjaga diri dengan menghalusi budi pekerti.. Semoga selamatlah dunia akhirat. =)
Sayangi diri demi Islam dan Perjuangan.
(Teman seperjuangan) =)

No comments:

Post a Comment