Thursday, May 5, 2011

Bermakna hingga tak terkata!

Salam.. Selamat bertemu kembali di laman peribadi ilmi alfauzani..=)

Hah, apa yang bermakna hingga tak terkata tu?
cube teka.. Apa die? Oklah, macam-macam jawapan ada.. jawapannya... ialah... PENGALAMAN HIDUP.. Hidup kita ada suka, ada duka.. Ada gembira, ada sengsara.. Ada senyuman, ada tangisan.. Ada tawa, ada lara.. Yang pasti, ia sangat bermakna andai segalanya disandarkan kepada Yang Esa.. Bukankah muslim terbaik itu merasakan semua yang baik mahupun yang buruk adalah yang terbaik untuk mereka? Mereka memandang semuanya adalah tarbiyah daripada Allah..hmm.. kita pula bagaimana?
Islam ada roda kehidupannya, dan kita adalah pendokongnya.. Maka sewajarnya kita juga mempunyai roda kehidupan.. Terkadang di atas, di bawah dan akan kembali ke atas semula.. Kalau dulu, kita gagah memimpin, sekarang kita pula perlu akur bahawa kita juga berhak untuk dipimpin..Kalau dulu, kejayaan sudah berada di genggaman, sekarang, kegagalan pula yang terpaksa ditelan.. Kalau dulu, kita selalu merasakan kita yang terbaik,tetapi sekarang, kita perlu sedar bahawa, kita bukanlah insan terbaik, akan tetapi sedang melalui perjalanan hidup dengan sebaik mungkin.

Pengalaman hidup.. Macam-macam ada.. Dari mula dilahirkan sehingga sudah boleh menjadi isteri orang!.. Waktu kecil-kecil dulu, hidup ni semuanya indah.. Lumba basikal sampai tercampak masuk parit, panjat pokok kelapa sampai tak tahu cara nak turun balik, main masak-masak menggunakan tanah, pasir, dan sumber alam sekitar, lompat tingkap rumah tinggi.. macam2 ragam lah aku nie.. Semuanya boleh tahan sakit, tetapi semuanya demi pengalaman hidup.. Sakit, selepas tu sengih.. Rasa seronok bila sakit akibat kenakalan sendiri, sebab kalau tak pernah sakit, susah nak hargai sihat..=) betul tak?..
Kehidupan diteruskan lagi.. Mengembara menerokai alam.. Sangat indah alam yang diciptakan, pasti lebih indah Pemilik Sekalian Alam.. Alam persekolahan rendah dan menengah ditempuh.. terus mengutip mutiara hikmah di sebalik universiti kehidupan.. Sewaktu diberi amanah untuk memimpin, baru tahu betapa sukarnya untuk menjadi pemimpin yang baik.. Tak semudah yang disangka.. Bila nama kita sentiasa dipuji dalam kalangan adik-adik dan rakan seangkatan, terus dicantas dan terasa maruah diri diperkotak-katikkan.. Dihukum selepas membuat penilaian mereka sendiri.. Rasa nak lari dari perjuangan, tapi terkenangkan aku berjuang untuk apa dan kerana siapa, terus terdiam.. Teruskanlah juga walau teman tak sehaluan.. Pandangan tak diraikan.. Segala apa yang dibuat pasti mereka tak berkenan.. Mungkin banyak silap diri sendiri.. Muhasabah! Jangan tunding jari pada orang lain.. Kau ingat kau tu bagus sangat ke Che Wan? Diri sendiri yang ada jawapannya..
Tetapi, Allah ciptakan setiap sesuatu berpasang-pasangan. Bila dikritik, pasti ada yang akan membela.. Bila dibenci, pasti akan ada yang menyayangi.. Allah sangat baik kepada kita.. Keluarga kita adalah penguat semangat.. Teman sejati pula sentiasa mencetuskan kekuatan untuk terus berjuang.. Kita berkawan dengan semua orang, tetapi sentiasalah berdamping dengan teman yang sentiasa positif, kelak kita juga akan terkesan dengan keperibadiannya.. Teman yang baik ialah yang dapat menyuburkan kembali perasaan cinta dan rindu kita kepada Allah..=) Pandaikanlah diri mencari teman sejati ye.. :) Aku dikirimkan teman seperjuangan yang baik, seperti Angah Afnan yang sentiasa matang, Achik Mad cotton budd tersayangku, Uda Susu si penghibur, anak-anak usrah, anak-anak istana dan ramai lagi.. Sememangnya kita tak akan mampu menghitung nikmat yang Allah kurniakan pada kita..Sesungguhnya pengalaman hidup adalah suatu perjalanan yang bermakna hingga tak terkata! Sesuatu yang bermakna pasti sangat berharga.. dan sesuatu yang berharga pasti kita akan menghargainya.. Terima kasih Ya Allah.. kerana mengizinkan aku untuk merasai warna-warni dan asam garam dalam kehidupan yang fana' ini.. Aku yakin, segalanya milikMU..

9 comments:

  1. Jiran ank2 istana dh dtg ni..=)
    Allah bg ujian pd ucu sehebat nama uculah..
    Ilmi Sobirin!
    Takbir!

    ReplyDelete
  2. Berkat doa dan harapan Angah.. :) Hahaha.. jiran ank2 istana..=) ada gelaran baru utk angah ni.. ;)Moga kita dapat menjadi secekal puteri Nabi, Fatimah dan setabah Ummu Sulaim..=) Allahu Akbar!!! Jom bangkitkan jihad!

    ReplyDelete
  3. ucu tak mention nama "serikandi kaktus" pong..huhu

    haha xdelah, kita kan sefamily.

    alhamdulillah nikmat yg allah beri, kita mmpu menghirup tarbiyah beserta bekalan ukhuwah yg sgt manis skali..

    ilahi.. wa redhaka matlubii :)

    ~luv u fillah wa lillah..^^

    ReplyDelete
  4. ucu...
    Masyaallah..Ujian hebat untuk orang hebat..Saya sekadar peneman dikala duka..Sebagai tulang belakang..(walaupun selalu sakit belakang)haha...

    ReplyDelete
  5. utk anjang>> huhu..sayang jg anjang pd ucu.. ramai sgt kalu nak sebut..=)
    Sayang anjang.. jgn terasa dgn ucu ea.. ;)

    utk uda sue>> hah, sakit belakang ke lani? jg kshtn ea.. ucu jauh nak tolong picitkan uda.. mtk tlg adik ke ea.. syg uda.. sepi hidup kalu uda sedih.. ;)

    ReplyDelete
  6. ucu comei....^_^ acik mad cutton dah datang..hihi...whereever u r..u still the star, the bright one...cik wan ilmi sobirin yang kami kenali sejak haluan siswa.. =)
    "Baik puang, baik tuang" hahahahha (acik mad jht..hi..sokmo ngajuk cikwan..hihi)

    ReplyDelete
  7. Pengalaman adalah Universiti Kehidupan :)

    ReplyDelete
  8. salam.

    muslim terbaik itu merasakan semua yang baik mahupun yang buruk adalah yang terbaik untuk mereka.

    *sobs*

    ok, inshaAllah saya cuba.

    ReplyDelete